Przymierzając się do zakupu samochodu wielu przyszłych właścicieli chce, aby był to pojazd ekonomiczny w użytkowaniu. Najlepiej, jeśli nie będzie się w ogóle psuł i spalanie także powinien mieć niskie. Awaryjność auta trudno przewidzieć, oczywiście czytając w internecie opinie użytkowników można wyrobić sobie opinię na temat tego, który model psuje się częściej i w jakich samochodach, jakie elementy najszybciej ulegają awariom. Drugim pytaniem, które sobie zadajemy to rodzaj paliwa. Samochody na benzynę są najczęściej nieco tańsze, jednak w eksploatacji mogą okazać się droższe. Diesle i auta na gaz napędzane są tańszymi paliwami, jednak należy także zwrócić uwagę na koszty serwisowania. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.
Samochody z silnikiem diesla charakteryzują się:
- niskim spalaniem oleju napędowego
- wysokimi kosztami serwisowania.
Samochody z silnikiem diesla są konstruowane w taki sposób, aby zużywały jak najmniej oleju napędowego. Cena tego paliwa jest niższa niż benzyny, jednak nie wiele. Natomiast prawdziwym kłopotem są koszty serwisowania maszyn z silnikiem wysokoprężnym. Naprawa i części do tych aut potrafią być bardzo drogie, a niektóre nawet najprostsze naprawy mogą okazać się wierzchołkiem góry lodowej. Warto także zwrócić uwagę, że na rynku zachodnim powoli odchodzi się od samochodów z tym silnikiem, ma to związek przede wszystkim z trudnościami w osiągnięciu wymaganej czystości spalin. Większość samochodów tego typu ma też to do siebie, że po 150 – 200 tysiącach kilometrów ich awaryjność znacząco wzrasta.
Samochody napędzane gazem:
- niski koszt paliwa
- wysokie koszty instalacji gazowej
- nie w każdym samochodzie można zainstalować instalację gazową
- niewłaściwy montaż lub nieodpowiedni silnik sprawiają, że zużycie benzyny jest o wiele wyższe
- instalacja LPG może skutkować utratą gwarancji producenta
Decydując się na auto na gaz w większości przypadków właściciele muszą zamontować na własną rękę instalację LPG. Taki montaż nie zawsze jest możliwy, bowiem nie wszystkie silniki są do tego przystosowane. Najlepsze instalacje z wtryskiem bezpośrednim są niezwykle kosztowne i nie we wszystkich autach można je stosować. Jeśli zdecydujesz się na wtrysk pośredni to najlepiej z hydrauliczną regulacją luzu zaworów, bez tej opcji silnik zużywa bardzo dużo benzyny przez co LPG przestaje być opłacalne. Montaż instalacji gazowej na własną rękę może także powodować utratę gwarancji producenta, jeśli auto było kupione w salonie. Aby tego uniknąć można zdecydować się na modele przeznaczone do napędu LPG, takie auta można znaleźć w salonach Opla, Volkswagena, Chevroleta, Skody, Mitsubishi, Hyundaia, Fiata, Dacii i Alfa Romeo. Pojazdy z przeznaczeniem pod LPG są najczęściej droższe niż z silnikami diesla czy na benzynę, jednak w przeliczeniu na koszt przejechanego kilometra, okazuje się, że wyższe koszty zakupu zwracają się podczas eksploatacji. Nawet jeśli uwzględnić fakt, że przegląd samochodu na gaz może być o połowę droższy niż przegląd tradycyjnej osobówki.