Akumulator bezobsługowy – nowoczesna technologia
Akumulator bezobsługowy nazywany akumulatorem nowej generacji jest obecnie najbardziej popularną baterią stosowaną w samochodach osobowych. Został on wyprodukowany w oparciu o technologię wapniowo-wapniową lub wapniowo-srebrową. Jej korzyścią natomiast jest znaczne zmniejszenie odparowywania elektrolitu. Różni się też nieco budową od starszych modeli, ponieważ nie posiada specjalnych korków umożliwiających dolewanie wody destylowanej. Dzięki właśnie temu, że nie posiadamy bezpośredniego dostępu do elektrolitu jakże istotną zaletą akumulatora bezobsługowego jest większe bezpieczeństwo użytkowania. Ponadto rozwiązanie takie zwiększa odporność baterii na wstrząsy i wibracje, a także umożliwia jej pracę w dowolnej pozycji.
Akumulatory tradycyjne
Od kilkudziesięciu już lat w użyciu funkcjonują obsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) i w zasadzie do niedawna to te wiodły prym na rynku samochodowym. Są one wypełnione elektrolitem w postaci wodnego roztworu kwasu siarkowego, zaś elektrody zbudowane mają z płyt ołowiowych. Ich największą wadą jednak jest wymóg uzupełniania elektrolitu oraz ryzyko zasiarczenia nawet przy częściowym rozładowaniu.
Czy akumulator bezobsługowy wymaga obsługi?
Jak nazwa wskazuje bądź sugeruje wydawać by się mogło, że po zainstalowaniu w aucie akumulatora bezobsługowego nie mamy już z nim nic więcej do roboty. Oczywiście pojęcia tego nie należy brać nazbyt dosłownie. Ponieważ kontrola wszystkich elementów pojazdu to podstawa ich funkcjonowania i każdy kierowca doskonale o tym wie. Nowoczesne akumulatory na swojej obudowie mają zamieszczone specjalne kontrolki informujące o stanie naładowania. Jeśli natomiast nie posiadają takich udogodnień należy najlepiej raz w roku sprawdzić baterię, na przykład poddając ją odpowiednim testerom w warsztacie samochodowym. Pojęcie bezobsługowości zatem wiąże się szczególnie z budową wewnętrzną akumulatora. Chociaż w praktyce serwis tego urządzenia polega jedynie na czyszczeniu klem i obudowy.
Prawidłowe ładowanie akumulatora
Każdy użytkownik pojazdu marzy o jak najdłuższej żywotności akumulatora. Warto zatem pamiętać, że regularna konserwacja, obsługa oraz odpowiednie ładowanie – to czynniki mające główny wpływ na jego dłuższą i bezproblemową funkcjonalność. Postępowanie takie, jak długotrwałe rozładowanie, niedoładowanie oraz przeładowanie to największe wady, jakich nie lub akumulator. Mogą one wynikać między innymi ze zbyt słabego lub przeciwnie – silnego prądu ładowania. Również zbyt wysoki pobór prądu na postoju powoduje szybsze zużycie baterii. Akumulator bezobsługowy, na przykład akumulator 4MAX ECOLINE 75Ah, można ładować bez konieczności wymontowywania go z pojazdu. Należy pamiętać jednak, aby go odłączyć od układu elektrycznego, ponieważ prostownik może wpływać niekorzystnie na czułą elektronikę auta.
Akumulator bezobsługowy – wymiana
Uznaje się, że standardowy czas eksploatacji akumulatora wynosi około 5 lat. Więc nawet przy zachowaniu najwyższej jakości użytkowania czasu nie da się przeciągnąć o kolejnych pięć. Dlatego cyklicznie kierowcy stają przed takim zadaniem jak zakup nowego akumulatora. Warto wówczas udać się na pewno nie do hipermarketu, a do sklepu ze specjalistycznym asortymentem oraz usługą fachowego doradztwa. W Rzeszowie firma Mobilny-Akumulator przy ul. Zofii Wallis 22 posiada wieloletnie doświadczenie w tej branży oraz oferuje duży wybór akumulatorów bezobsługowych.